KONCERTY S PUBLIKOM. Slovenská filharmónia online aj s publikom

25.06.2020 SF
KONCERTY S PUBLIKOM. Slovenská filharmónia online aj s publikomPiesňovým recitálom svetoznámeho slovenského basistu Štefana Kocána s klavírnym sprievodom Mariana Lapšanského uzavrie Slovenská filharmónia cyklus Koncertov s publikom a svoju 71. koncertnú sezónu. Štvrtý Koncert s publikom sa uskutoční v Koncertnej sieni SF v utorok 30. júna 2020 o 19.00 h. Sledovať ho môžete aj v priamom prenose na stránke stream.filharmonia.sk a na našom Facebooku.

 

Medzinárodne pôsobiaci slovenský bas Štefan Kocán je hosťom najprestížnejších svetových operných domov vrátane Metropolitnej opery v New Yorku, Viedenskej štátnej opery, milánskej La Scaly, Parížskej národnej opery a mnohých ďalších svetových operných scén. Pravidelne sa venuje aj koncertnej činnosti. V rámci sezón Slovenskej filharmónie sa predstaví vôbec po prvýkrát, keďže júnová dvojica koncertov (4. a 5. 6. 2020) pod taktovkou Jamesa Judda, na ktorých mal vystúpiť, bola kvôli pandémii zrušená. Na utorkovom komornom koncerte si v jeho interpretácii vypočujeme piesňové cykly nemeckých skladateľov Franza Schuberta a Roberta Schumanna. Do programu zaradil jeden z najznámejších cyklov Roberta Schumanna Láska básnikova (Dichterliebe), op. 48. Ide o cyklus 16 piesní na texty Heinricha Heineho z Knihy piesní. V piesňovej tvorbe nadviazal Schumann na Franza Schuberta. Z Schubertovej bohatej piesňovej tvorby si vypočujeme Nočnú pieseň pútnika II ‘Nad všetkými vrcholkami je pokoj‘, op. 96 č. 3, D768 na text J. W. von Goetheho a výber piesní z cyklu Labutí spev, D. 957, v ktorom tridsaťročný skladateľ zhudobnil texty Ludwiga Rellstaba a Heinricha Heineho. Štefan Kocán vystúpi v bratislavskej Redute po boku klavírneho virtuóza a výnimočného komorného hráča Mariana Lapšanského, ktorý spolupracoval s množstvom významných sólistov na domácich a zahraničných pódiách. V jeho interpretácii zaznie aj výber z Lyrických skladieb Edvarda Griega, ktoré vyšli v desiatich zošitoch v rokoch 1867 – 1901 a tvorí ich 66 autobiografických klavírnych kompozícií. Klavirista Marian Lapšanský je zároveň pedagóg, organizátor hudobného života, zakladateľ viacerých festivalov či interpretačných kurzov a súťaží, a od roku 2004 zastáva post generálneho riaditeľa Slovenskej filharmónie. Obaja poprední slovenskí umelci utorkového koncertu získali okrem iných ocenení aj  Cenu ministra kultúry SR za rok 2014.

Koncert sa uskutoční s podporou Slovenského inštitútu vo Viedni.

Na koncerte v Koncertnej sieni SF privítame povolený počet návštevníkov v rúškach, za dodržania hygienických opatrení.

 

Program

utorok 30. jún 2020 o 19.00

Štefan Kocán – bas

Marian Lapšanský – klavír

 

Robert Schumann (1810 – 1856)

Láska básnikova (Dichterliebe), op. 48

 

Edvard Grieg (1843 – 1907)

Lyrické skladby (výber)                                                                  

 

Franz Schubert (1797 – 1828)

Výber z piesní

 

 

Štefan Kocánvyštudoval operný spev na VŠMU v Bratislave u Hany Štolfovej-Bandovej, pokračoval na viedenskom Konzervatóriu pod vedením svetoznámeho ruského basistu Jevgenija Nesterenka. Je laureátom medzinárodných súťaží P. I. Čajkovského v Moskve, Hommage á Lucia Popp v Bratislave, A. Dvořáka v Karlových Varoch či súťaže Belvedere vo Viedni. Sólistickú dráhu odštartoval v Linzi, odtiaľ smerovali jeho kroky na scénu Viedenskej štátnej opery, Metropolitnej opery v New Yorku, milánskej La Scaly a desiatok ďalších. Pravidelne sa venuje aj koncertnej činnosti. Spomeňme veľké vokálno-inštrumentálne diela ako Verdiho, Mozartovo a Dvořákovo Rekviem, 9. symfónia L. van Beethovena, 8. symfónia Gustava Mahlera „Symfónia tisícov“. V komornom repertoári má piesne a cykly piesní autorov rôznych štýlových období a národností.

 

Marian Lapšanskýpatrí k špičke klavírneho, ale aj celého slovenského interpretačného umenia. Jeho osobnosť charakterizujú cieľavedomosť, húževnatá pracovitosť, úsilie dosiahnuť ideál dokonalosti. Dospel k rovnováhe medzi hlbokou emocionalitou – od krehkej poetickej meditácie cez širokú paletu odtienkov až po hutné, dramatické, vždy kultivovane znejúce kovové vrcholy – a dôkladne zváženým smerovaním sugestívne vyznievajúcich línií." (Vladimír Čížik, Slovník slovenského koncertného umenia)

                                                                                    

                                                      

 << späť
Linky